Instructie: Hoe Schilder je een neus, stap voor stap met foto’s

Een van de leukste onderwerpen van het schilderen van een gezicht is de neus. Ik ga je dit met foto’s, tekst en filmpje stap voor stap uitleggen. Als laatste kun je de link naar het filmpje vinden.

1

Anatomie

De neus bestaat bovenin uit bot, onderin uit kraakbeen. De vorm is bij iedereen iets anders:

  • De verbreding bovenin de neusbrug is hoekig en is vaak bij mannen breder dan bij vrouwen.
  • Het puntje van de neus kan spits of rond zijn, omhoog wippen of juist naar beneden buigen.
  • Ook de stand van de neusvleugels varieert.

Bij de opzet en het schilderen van de neus is het mooi om dit hoekig en krachtig op te zetten en daarna delen te verzachten: zo blijft de kracht erin zitten.

Zie ook mijn blog: ‘De opzet van een neus in Houtskool’ (zie link onderin).

2

Schilderen van donker naar licht 

Ik schilder graag met olieverf vanwege de mooie kleuren en het feit dat je lang nat in nat kunt werken. Met olieverf is het belangrijk om van donker naar licht te werken, het is makkelijker om in natte verf een donkere kleur lichter te maken dan andersom. Hier start ik met de donkerste schaduw in de hoek van de oogkas en de neusgaten, vervolgens neem ik een iets lichtere toon en kijk waar ik die kwijt kan. Ik wandel hiermee over heel het doek.

3

Middentonen en losse toets

Vervolgens zet ik in grote vlakken de middentonen op het doek. Later voeg ik daar meer nuances aan toe. Ik gebruik hiervoor verschillende huidkleuren: warme en koele kleurcontrasten. De neus maak je levendiger door er rood in te verwerken. Hij heeft een ronde dop: de bovenkant houd ik ronder dan de onderkant die ik hoekig en krachtig neerzet. Als je met een losse toets wilt schilderen, houd je het penseel aan de achterzijde vast. Zo maak je ‘foutjes’, waar je met meer verf overheen gaat om het te corrigeren. Zo krijg je een interessante toets. 

4

Hoe laat je de neus naar voren uitsteken? 

Door meer donker en licht te gebruiken. Je ziet dat ik hier nog meer donker heb toegevoegd waardoor de neus al meer uit het doek naar voren komt. Als ik later meer licht op de neusbrug aanbreng, wordt dit nog meer versterkt. Je ziet dat ik hier het donkerrood van de neus ook in de ooghoeken heb geplaatst. Voor de overgang vanuit de donkerste ooghoek naar de wenkbrauwen heb ik een lichtere toon met iets koeler grijs neergezet.

5

Neusgaten

De neusgaten zijn heel donker, maar nooit donkerblauw of zwart: altijd een warme kleur. Onder de donkerste toon zet je een iets lichtere toon, dan weer iets lichter. Ook heb ik hier de schaduw onder de neus gezet, in een iets andere kleur dan de neus.

6

Eindresultaat

Hier heb ik meer licht op de neus gezet, de ogen ingeschilderd door eerst het donker bovenin de irissen en het oogwit te zetten, waarna ik licht heb toegevoegd. De wenkbrauwen heb ik iets verder uitgewerkt. Het model droeg blauwe kleding, wat je ziet reflecteren onderin de neus. Je ziet dat de linkerzijde meer licht vangt en dus lichter en koeler is geschilderd dan de rechterzijde van de neus.

Je kunt dit verder uitwerken en de overgangen verzachten waardoor je een haast fotografisch geschilderd portret krijgt. Of je dit doet is natuurlijk een kwestie van smaak. 

Video’s en instructie

  • Wil je een filmpje zien waarin ik deze neus schilder? Klik hier
  • Wil je een filmpje zien waarin ik een oog schilder? Klik hier
  • Wil je een andere instructie zien waarin ik eenneus in houtskool opzet? klik hier

Comments 1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *