Filter Categories
Filter - All
Workshops
Techniek
Algemeen
  • How to paint a nose.
    4 oktober 2022
    Video workshop. How to paint a nose.
    Lees meer
  • 12 oktober 2022
    Weekend van het Portret 2022
    Mijn ingezonden werken ‘Circus’ en ‘Jeffrey’,  zijn geselecteerd voor de expositie van ‘Het Weekend van het Portret 2022’, georganiseerd door St. De Nederlandse Portretprijs. Deze expositie vindt eens per twee jaar plaats. Omdat het geen wedstrijd is waarbij doorgaans vooral zeer realistisch werk wordt gewaardeerd, toont deze expositie zeer gevarieerd werk uit verschillende disciplines, zoals beelden en schilderijen. Het thema dit jaar is ‘Herinnering’. ‘Circus’ ‘Circus’ is een portret-in-opdracht met een bijzonder verhaal. Dit bijzondere portret betreft een artiest (in zijn dompteurs kostuum) uit een oud circusgeslacht. Het was een verassingskado voor de zoon. Als mooi kunstwerk aan de muur. En tegelijkertijd vooral als een mooie herinnering aan zijn vader en diens bijzondere familiegeschiedenis. Helaas bestaat het circus niet meer, er zijn enkel nog oude foto’s van een lang vervlogen tijd en de geportretteerde is inmiddels overleden. De ontvanger van het kado was er bijzonder blij mee, het portret is inmiddels ingelijst en heeft een mooie plek in de woning gekregen. De stijl van dit portretschilderij past goed bij de sfeer van het tijdsbeeld. Er is bewust gekozen voor een geabstraheerd schilderij, waarbij niet alles is uitgewerkt. Terwijl er meer aandacht is voor de gelijkenis van de geportretteerde. Het portret is in aardetinten getekend en geschilderd, waarbij er verschillende teken- en schildermaterialen zijn gebruikt. ‘Jeffrey’ ‘Jeffrey’ is een portret uit een tweeluik, hij is samen met zijn zus geportretteerd. De portretten hangen in de woonkamer als een mooie herinnering aan twee jongvolwassen kinderen die uit zijn gevlogen. In dit portret is vooral met olieverf gewerkt en wederom in aardetinten. Het sluit qua kleurstelling aan bij een kunstwerk uit Australie wat de opdrachtgever al in huis had. De krullen in zijn haarpartij zijn summier en hoekig weergegeven. Een prachtig en krachtig portret. Expositie Voor deze expositie mocht ik beide werken lenen. Ze zijn te zien van 21 t/m 23 oktober 2022 in Loods 6, KNSM-laan 143 in Amsterdam ; 11.00 – 17.00 uur. Entree €2,- pp. Ik ben er op zondag 23 oktober. Welkom! Beide portretten uit de expositie (en het portret van zus Jennifer) zijn te zien op mijn website https://www.miekerobben.nl
    Lees meer
  • 13 december 2022
    Instructie: Hoe Schilder je een neus, stap voor stap met foto's
    Een van de leukste onderwerpen van het schilderen van een gezicht is de neus. Ik ga je dit met foto’s, tekst en filmpje stap voor stap uitleggen. Als laatste kun je de link naar het filmpje vinden. 1 Anatomie De neus bestaat bovenin uit bot, onderin uit kraakbeen. De vorm is bij iedereen iets anders: De verbreding bovenin de neusbrug is hoekig en is vaak bij mannen breder dan bij vrouwen. Het puntje van de neus kan spits of rond zijn, omhoog wippen of juist naar beneden buigen. Ook de stand van de neusvleugels varieert. Bij de opzet en het schilderen van de neus is het mooi om dit hoekig en krachtig op te zetten en daarna delen te verzachten: zo blijft de kracht erin zitten. Zie ook mijn blog: ‘De opzet van een neus in Houtskool’ (zie link onderin). 2 Schilderen van donker naar licht  Ik schilder graag met olieverf vanwege de mooie kleuren en het feit dat je lang nat in nat kunt werken. Met olieverf is het belangrijk om van donker naar licht te werken, het is makkelijker om in natte verf een donkere kleur lichter te maken dan andersom. Hier start ik met de donkerste schaduw in de hoek van de oogkas en de neusgaten, vervolgens neem ik een iets lichtere toon en kijk waar ik die kwijt kan. Ik wandel hiermee over heel het doek. 3 Middentonen en losse toets Vervolgens zet ik in grote vlakken de middentonen op het doek. Later voeg ik daar meer nuances aan toe. Ik gebruik hiervoor verschillende huidkleuren: warme en koele kleurcontrasten. De neus maak je levendiger door er rood in te verwerken. Hij heeft een ronde dop: de bovenkant houd ik ronder dan de onderkant die ik hoekig en krachtig neerzet. Als je met een losse toets wilt schilderen, houd je het penseel aan de achterzijde vast. Zo maak je ‘foutjes’, waar je met meer verf overheen gaat om het te corrigeren. Zo krijg je een interessante toets.  4 Hoe laat je de neus naar voren uitsteken?  Door meer donker en licht te gebruiken. Je ziet dat ik hier nog meer donker heb toegevoegd waardoor de neus al meer uit het doek naar voren komt. Als ik later meer licht op de neusbrug aanbreng, wordt dit nog meer versterkt. Je ziet dat ik hier het donkerrood van de neus ook in de ooghoeken heb geplaatst. Voor de overgang vanuit de donkerste ooghoek naar de wenkbrauwen heb ik een lichtere toon met iets koeler grijs neergezet. 5 Neusgaten De neusgaten zijn heel donker, maar nooit donkerblauw of zwart: altijd een warme kleur. Onder de donkerste toon zet je een iets lichtere toon, dan weer iets lichter. Ook heb ik hier de schaduw onder de neus gezet, in een iets andere kleur dan de neus. 6 Eindresultaat Hier heb ik meer licht op de neus gezet, de ogen ingeschilderd door eerst het donker bovenin de irissen en het oogwit te zetten, waarna ik licht heb toegevoegd. De wenkbrauwen heb ik iets verder uitgewerkt. Het model droeg blauwe kleding, wat je ziet reflecteren onderin de neus. Je ziet dat de linkerzijde meer licht vangt en dus lichter en koeler is geschilderd dan de rechterzijde van de neus. Je kunt dit verder uitwerken en de overgangen verzachten waardoor je een haast fotografisch geschilderd portret krijgt. Of je dit doet is natuurlijk een kwestie van smaak.  Video’s en instructie Wil je een filmpje zien waarin ik deze neus schilder? Klik hier Wil je een filmpje zien waarin ik een oog schilder? Klik hier Wil je een andere instructie zien waarin ik eenneus in houtskool opzet? klik hier
    Lees meer
  • 8 maart 2022
    Uitzending Sterren op het Doek met Mieke Robben en Mathijs van Nieuwkerk
    Lees meer
  • 13 maart 2021
    Video: Impressie 3 daagse workshop portretschilderen
    Deze video geeft een impressie van het werk van cursisten tijdens de 3 daagse workshop portretschilderen.
    Lees meer
  • 23 juni 2021
    Instructie: De opzet van een neus in houtskool
    Wat is er toch zo moeilijk aan de opzet van een neus? Nu, de neus wordt vaak te lang gemaakt en te laag in het gezicht geplaatst. Hij komt juist naar voren. Hiervoor is dieptewerking nodig. Ik leg dat hier stapsgewijs uit, het is een terugkerend thema in de workshop portretschilderen.
    Lees meer
  • 27 december 2020
    Instructie: Hoe schilder je een oor? Stap voor Stap met foto's
    HOE SCHILDER JE EEN OOR? In mijn workshops portrertschilderen is men vaak blij als het oor verstopt zit achter het haar en er geen oor geschilderd hoeft te worden, want best wel een moeilijk ding, zo’n oor. Echt…? Nee hoor! Als je er even op studeert en weet hoe het oor in elkaar steekt, is het eigenlijk heel makkelijk. Als je het eenmaal weet, vergeet je het nooit meer. Ik ga je dit met behulp van foto’s, tekst en fimpje stap voor stap uitleggen. ANATOMIE VAN HET OOR. De oorschelp bestaat grotendeels uit kraakbeen met huid eromheen, met een onderste stukje zacht vet: de oorlel. Het oor bestaat uit een buitenrand die naar binnen krult en onderin uitloopt in de oorlel. Iets naar binnen loopt een tweede (binnen-)rand, die bovenin eindigt in twee vertakkingen met daartussen een driehoekig schaduwvlakje. Dan heb je het kleine driehoekig stukje voor de gehoorgang, en net daaronder een uitstekend stukje boven de oorlel. Belangrijk nog is dat de buitenrand zich aan de voorkant naar beneden en naar binnen buigt en hier in het oor verdwijnt. Zo ontstaan van opzij gezien onder elkaar drie schaduwvlakken. Tip: pak een stukje klei en maak het oor van een ander eens na: je vergeet de vorm dan nooit meer! PLAATSING Het oor varieert per persoon sterk van grootte maar zit vaak aan de bovenkant gelijk aan het oog, de onderkant gelijk aan de mond. Het oor zit altijd direct achter het kaakgewricht (voel maar eens bij jezelf) en helt iets achterover. Belangrijk: als je twéé oren schildert, let er dan op dat ze op dezelfde hoogte zitten. Als het hoofd schuin staat, is de lijn van de oren (en ogen, mond, neusgaten, etc) ook schuin en staan ze niet evenhoog op het doek. SCHILDEREN Een oor bestaat uit veel bloedvaatjes (dit zie je het beste als de zon er van achteren op schijnt, het is dan vurrood). Ik zet het oor dan ook vaak op met een rode huidskleur. Vervolgens ga ik de donkere en lichtere tonen toevoegen. Let goed op het verloop van kleur én toonwaarde (donker en licht) van het oor. Waar komt het licht vandaan? Vaak vangen de bovenkant van de buitenrand en de binnenrand meer licht. Maak het oor niet te breed: als je model je aankijkt of iets van je weggedraaid is, is het oor smaller dan dat je er van de zijkant vol op kijkt. UITWERKEN Je kunt het oor los en schetsmatig opzetten en zo houden of heel gedetailleerd uitwerken. Voor de geloofwaardigheid van het oor maakt het niet uit, als alles maar op de juiste plek zit. Kijk maar eens naar werk van bijvoorbeeld Isaac Israels of Breitner.
    Lees meer
  • 24 november 2020
    Video Schilderen van een oor
    Lees meer
  • 21 juni 2020
    Video De opzet van een portret in olieverf
    Lees meer
  • 31 mei 2020
    Video Snelschets van een Kerstroos
    Lees meer
  • 6 februari 2020
    Instructie: Oog schilderen, stap voor stap: foto's met uitleg.
    Hoe schilder je een oog. Stap voor stap. In mijn workshops portretschilderen is dit een geliefd onderwerp en vindt men het fijn als ik laat zien hoe ik een oog schilder. Het is niet moeilijk, als je weet waar op te letten. De vorm van de oogkas en de schedel bepalen voor een belangrijk deel de vorm van het oog. In de oogkas ‘hangt’ de oogbol. De vorm van het oog wordt verder bepaald door de oogleden, die bij iedereen anders van vorm zijn. Ook de leeftijd speelt een rol: hoe ouder iemand is, hoe meer de oogleden – doorgaans – gaan hangen. Zelden zie je een volledig ronde iris. Opzet Ik zet het oog eerst op met pastelkrijt. Ik zorg voor hoekige vormen, zodat er kracht in zit. Later kun je dit verzachten en ronder maken. Vervolgens werk ik verder in olieverf en was ik het oog in met een dun laagje gebrande sienna. Hiermee zit er al een beetje verf op het doek en kan ik het oog opbouwen vanuit een warme middentoon. Wat licht blijft, rechts onder de wenkbrauw, laat ik open.   Basisprincipes Al schilderend werk je: – Van groot naar klein (eerst grote vlakken, later kleinere details) – Van achter naar voor (eerst iris -> pupil -> oogwit -> ooglid) – Van donker naar licht (met olieverf is het namelijk moeilijker om te lichte stukken later te verdonkeren)   Schaduw en licht Let erop dat van zowel de iris als het oogwit, bovenin schaduw zit vanuit het ooglid. Het oogwit is zelden wit. Begin met een vergrijsde toon, onderin mag dat al iets lichter zijn dan bovenin. Je bouwt het licht in het oog langzaam op. Hierdoor komt langzaam de bolling van het oog naar voren.   Oogleden Ook de oogleden bouw je op van donker naar licht. Hier heb ik het onderste ooglid al verder uitgeschilderd dan het bovenste. Zie hoeveel verschillende tinten huidskleur er aanwezig zijn onder invloed van de lichtval. In een oog en ooglid mag rood en roze zitten. Zeker in het hoekje met de traanbuis.   Botstructuur Op deze foto schilder ik de schaduw van de buitenste ooghoek naar de wenkbrauw. Dit is de plaats waar de oogkas overgaat in het slaapbeen en – naar onderen – overgaat in het jukbeen. Je kunt dit bij jezelf voelen. Door deze schaduw aan te geven, samen met meerdere toonwaarden (licht en donker) in het oog en de oogkas, krijg je meer vorm / bolling / plasticiteit in je portret.   De laatste hand leggen Hier heb ik meer licht aangebracht: onderin de iris en het oogwit, op de oogleden, het traanbuisje en rechts boven het oog. Boven de pupil, waar de bolling van het oog het grootst is,  zit het meeste licht op het onder- en bovenooglid. Het traanbuisje zit meestal lager dan de buitenste ooghoek, zodat het traanvocht afgevoerd kan worden. Let hier op. Als laatste zet ik het hooglicht in het oog. Ik neem weer afstand, beoordeel mijn werk en breng zo nodig nog wat wijzigingen aan. Hoe verder je doorwerkt, hoe fotorealistischer het wordt. Ik houd van schilderachtig werk met een losse toets, dus stop ik eerder. De wimpers bijvoorbeeld, zijn niet als losse haartjes uitgewerkt. Bij het schilderen van twee ogen let je o.a. op de afstand tussen de ogen en hoe ze ten opzicht van elkaar staan. Qua vorm zijn twee ogen zelden gelijk aan elkaar. Video Wil je een filmpje zien waarin ik dit oog schilder? Zie elders op mijn blog. Auteur Tekst en beeld: Mieke Robben.
    Lees meer
  • 3 juni 2017
    Video: How to paint an eye.
    Zoals beloofd is hier de instructiefilm waarin een oog, met olieverf, wordt uitgeschilderd.
    Lees meer
  • In deze film laat ik zien hoe je een mond schildert.
    2 januari 2017
    Video: Hoe schilder je een mond.
    In deze film laat ik stap voor stap zien hoe je een mond schildert.
    Lees meer
  • portretschilder
    13 januari 2017
    Video: Hoe schilder je een portret - Instructiefilm
    Lees meer
  • 15 februari 2018
    Video: Illustratief filmpje door John Howard Sanden
    Lees meer
  • 25 oktober 2019
    Artikel 'ervaringen met Sterren op het doek' portretschilder Mieke Robben in Kunstenaarsonline
    Op 3 september was de eerste aflevering van het veel bekeken televisieprogramma ‘Sterren op het Doek’. Omroep Max benaderde mij in februari van dit jaar. De regisseur vertelt dan dat ze op zoek is naar professionele portretschilders die in een geheel eigen stijl een treffend portret kunnen maken. Natuurlijk van een Bekende Nederlander. Dat het Matthijs van Nieuwkerk zou zijn, wist ik toen natuurlijk nog niet. Mocht je het programma gemist hebben, het is nog te zien op Uitzending gemist, zoals alle andere afleveringen overigens. Het Onlinekunstmagazine vroeg me mijn ervaringen met hen te delen. Zij hebben er een mooi artikel van gemaakt. Veel leesplezier.
    Lees meer
  • 3 september 2019
    Video: Making off portret Matthijs van Nieuwkerk in Sterren op het doek
    De weg naar het portretschilderij van Matthijs van Nieuwkerk door Mieke Robben en de weg naar de uiteindelijke keuze door Matthijs.
    Lees meer
  • 23 augustus 2019
    zomerexpositie "Lang leve Rembrandt' 
    Krantenartikel in Stadsblad Breda Voor de zomerexpositie “Lang leve Rembrandt’ in het Rijksmuseum Amsterdam, is mijn werk ‘Muziek 1’ van dirigent Gergiev geselecteerd uit 8500 inzendingen uit 95 landen. Ik ben dus best wel heel trots! Op 15 juli, de geboortedag van Rembrandt, was de zeer feestelijke opening. Het is een mooie en gevarieerde expositie met werk van professionals, amateurs en kinderen. Van 15 juli tot 15 september 2019.
    Lees meer
  • 17 augustus 2019
    instructie: Eerste opzet portret
    Wat zijn de belangrijkste keuzes en stappen bij het opzetten van een geschilderd portret? Als eerste bepaal je het formaat doek, de uitsnede en compositie (hoe, wat en waar plaats ik het portret op het doek). Vervolgens begin je met het maken van een aantal verschillende compositie-schetsjes met houtskool op papier op klein formaat, dit hoeft niet groter te zijn dan 20 x 20cm. Je kunt gebruik maken van de Gulden snede waarbij je ongeveer de 1/3 – 2/3 verdeling op het vlak aanhoudt. Een portret precies in het midden van het doek geeft een minder spannend beeld, maar je kunt hier ook juist bewust wel voor kiezen. Het is mooi als de ogen boven de helft van het doek zitten: dit geeft een portret meer kracht en energie. In je schetsen leg je meteen de toonwaarden vast. Je kunt je beperken tot drie toonwaarden: de donkerste, de lichtste en de middentoon. Dit helpt je om later in je schilderij krachtig met licht en donker te blijven werken. Op het moment dat je met kleur gaat schilderen, kan het nl. moeilijk zijn om de toonwaarden juist neer te zetten; je schets is hierbij een goede steun. Is er een schets waar je qua compositie en toonwaarden tevreden over bent, dan kun je starten met het opzetten op het doek. Je kunt dit doen met houtskool of meteen met verf. Nooit met grafiet/potlood omdat dit later door je olieverf komt. Succes hiermee!
    Lees meer
  • 7 februari 2019
    Losse toets
    Een van de meest ingebrachte leerdoelen tijdens de workshop portretschilderen is: het schilderen met een losse toets. Hier werken we aan: ik doe voor, deel illustratieve filmpjes, geef aanwijzingen en corrigeer,….. Maar omdat dit voor de meesten toch lastig is, (zeker als je een van je dierbaren wilt schilderen en het toch echt moet lijken) heb ik voor diegene die dit echt wil leren voor de volgende workshop iets nieuws bedacht: Aan de hand van een voorbeeld van een schilderij van een grote meester, bijvoorbeeld Frans Hals, ga je een geschilderd portret naschilderen. Je doet dan gewoon wat de grote meester voor jou al gedaan heeft. Hier leer je echt van! We hebben dit tijdens de afgelopen 3-daagse workshop in januari al uitgeprobeerd met kwalitatief goede foto’s die ik in het Frans Halsmuseum heb genomen. De donderdaggroep is hier zeer enthousiast mee aan de slag gegaan en heeft hiermee bijzonder goede resultaten behaald… en beter nog: ze vonden het allemaal geweldig leuk om te doen. (De vrijdaggroep is er niet aan toe gekomen). Ik bied je dus de mogelijkheid om hiermee aan de slag te gaan. Er zijn dan verschillende opties: je doet dit een van de vijf dagen, alle vijf de dagen of iets ertussen in. Of je oefent hiermee in de periode voorafgaande aan de workshop. Wedden dat je het dan al een beetje in de vingers krijgt? Wordt vervolgd :O)
    Lees meer
  • 2 januari 2017
    Video: Impressie workshop tekenen door portretschilder Mieke Robben
    Video
    Lees meer
  • 7 februari 2019
    Ontwikkelen eigen stijl
    Tijdens de workshop portretschilderen krijg ik regelmatig de vraag: “Hoe ontwikkel ik mijn eigen stijl in de schilderkunst / in het portretschilderen?” De eerste en belangrijkste stap is om een map aan te leggen met foto’s van werk wat je aanspreekt. Niet alleen van geschilderde portretten, maar van verschillende disciplines in de kunst. Abstract of grafisch werk waarbij de kleur of juist het ontbreken van kleur, je aanspreekt. Ga naar musea, kijk op internet en in boeken, kijk veel kunstprogramma’s. Laat je inspireren! Een tweede, niet minder belangrijke stap, is het experimenteren met verschillende technieken en materialen. Laat je inspireren door het werk uit bovengenoemde map, neem andere materialen en onderwerpen dan je eigenlijk leuk vindt / denkt te vinden. Kom uit je comfortzone, durf te falen en werk op papier/ canvasboard. Maak dus niet iets moois, maar kijk waar toevalligheden je brengen. Creëer en vernietig (of bewaar). Volg voor jou ‘vreemde’ workshops: abstract / aquarel / dripping / boetseren/ natuur / zee / bloemen ….. Ga buiten de gebaande paden en besteed hier ook echt tijd aan / neem hier regelmatig een periode voor. Uiteindelijk blijft hiervan iets hangen wat in je werk terugkomt wanneer je weer met jouw geliefde onderwerp aan de slag gaat. Of dit nu portretschilderen is of een nieuw ontdekte liefde in de kunst. Het maakt niet uit. Maar kom los van steeds iets moois te willen creëren en in herhaling te blijven vallen. Jezelf blijven ontwikkelen is een van de mooiste dingen. Op bijgaande foto zie je een van mijn experimenten. Wat het me gaat brengen? …….. Geen idee! :o)
    Lees meer
  • 10 augustus 2018
    Bronzen beelden
    Bronzen beelden Het afgelopen jaar heb ik me toegelegd op het maken van bronzen beelden door het volgen van verschillende cursussen en workshops. Mijn eerste beeldjes liggen nu bij de bronsgieter en zijn op komende exposities te bewonderen. Het zijn grappige vogels, meer verklap ik nog niet. Deze ontwikkeling heeft er in geresulteerd dat ik in september start op de afdeling deeltijd beeldhouwen aan de Academie voor Schone Kunsten in België. Een nieuwe uitdaging, maar naast het schilderen en het portretschilderen, wat natuurlijk mijn meeste aandacht houdt. De foto die je hier ziet, is van mijn eerste portret in klei…. Ik ben benieuwd waar deze ontwikkeling toe leidt
    Lees meer
  • 9 augustus 2018
    Expositie 'Weekend van het Portret' door de Nederlandse Portretprijs
    Mijn ingezonden werk voor ‘Weekend van het Portret 2018 is door de selectiecommissie geselecteerd. Het thema was ‘Zelfportret’ waarbij de opdracht was: laat enkele kenmerken van jezelf in het werk terugkomen. Deze opdracht was dus redelijk vrij, waardoor  ik heb gekozen voor mijn ‘nieuwe’ stijl. Er is mooi werk te zien! De expositie is van  31-augustus t/m 2 september 2018 waarvoor ik iedereen uitnodig.  De feestelijke opening van de expositie is op 31 augustus van 16.00-19.00 uur. Adres:  Loods 6, KNSM-laan 143, Amsterdam. Openingstijden: vr 31 aug 11:00 – 19:00, za 01 sep / zo 02 sep: 11:00 – 17:00 Met trots maken we hierbij bekend dat de openingstoespraak voor het Weekend op vrijdag wordt verzorgd door voormalig minister Cultuur Hedy d’Ancona, tevens lid van de commissie van aanbeveling voor de Nederlandse Portretprijs. De St. De Nederlandse Portretprijs organiseert deze expositie. Uit alle 502 ingezonden werken zijn 112 zelfportretten geselecteerd die tentoongesteld worden. Deze selectie is nu al op de website ‘portretprijs.nl’ te bewonderen: Wat je laat zien, ben je zelf! Binnen de portretkunst neemt het zelfportret een aparte plaats in, hoewel de motieven die eraan ten grondslag liggen nogal kunnen verschillen. Soms is een zelfportret een manier voor de kunstenaar om het portret of het gezicht te bestuderen. Tegelijkertijd dient het zelfportret soms om met materialen of stijlen te experimenteren. Hiermee kunnen kunstenaars  hun visie of hun vakmanschap laten zien. Weer andere motieven zijn het tonen van het eigen karakter, of de psyche.  of zelfs de zoektocht naar hetgeen de eigen identiteit bepaalt. Hiermee laat  de kunstenaar ons zien, zoals hij/zij zichzelf wil laten zien. De Nederlandse Portretprijs Stichting De Nederlandse Portretprijs houdt zich in het bijzonder bezig met het portret in de hedendaagse schilder-, teken- en beeldhouwkunst in Nederland. Met de bedoeling om deze kunstvorm onder de aandacht te brengen en  stimuleren. Dat doet zij op verschillende manieren. De voornaamste is het uitreiken van een periodieke prijs: de Nederlandse Portretprijs. Deze is voor het eerst in 2017 uitgereikt, vervolgens zal in 2019 de tweede editie plaatshebben. Ondertussen organiseert de Stichting in 2018 voor de derde keer het ‘Weekend van het Portret’, een kortdurende expositie van een selectie van portretten van hedendaagse Nederlandse kunstenaars. Dit jaar is het thema dus ‘Zelfportret’.
    Lees meer
  • 9 augustus 2018
    Privacyverklaring
    Privacyverklaring. Middels het inschrijven voor de nieuwsbrief of door het analoog of digitaal invullen van een contactformulier, heeft u privacy gevoelige gegevens aan mij verstrekt. Deze gegevens gebruik ik voor legitieme doeleinden: om gericht contact met u op te kunnen nemen (workshop, portret in opdracht, etc), voor het versturen van mijn nieuwsbrief. Indien nodig worden bepaalde gegevens gedeeld met de administrateur en belastingdienst. Alle (nieuwe) klanten ontvangen mijn nieuwsbrief. De nieuwsbrief wordt via Mailchimp verzonden, derhalve zijn de e-mailadressen bij hen bekend. Met Mailchimp is een verwerkingsovereenkomst afgesloten dat zij zorgvuldig met deze gegevens omgaan en niet voor een ander doel mogen gebruiken of met derden mogen delen. Uitschrijven: Uw gegevens worden zowel in mijn mailinglijst als in het bestand van Mailchimp direct verwijderd op het moment dat u zich hiervoor uitschrijft. Hiertoe is op iedere nieuwsbrief een duidelijke link aangebracht. De gegevens van klanten worden gedeeld met de belasting, voor zover als dit strikt noodzakelijk is. Na de daartoe geldende periode worden deze gegevens verwijderd. Mijn website gebruikt geen cookies en is beveiligd, deze beveiliging wordt frequent geüpdatet. U heeft recht op inzage, correctie en verwijdering van uw gegevens. Hiertoe, alsook voor vragen over mijn privacybeleid,  kunt u altijd contact met me opnemen.
    Lees meer
  • portretschilder
    16 februari 2018
    Filmpje impressie werk van Mieke Robben.
    Filmpje impressie werk van Mieke Robben.
    Lees meer
  • 19 november 2017
    Publieksprijs Nationale Kunstdagen 2017
    Tijdens de Nationale Kunstdagen 2017 heb ik de tweede prijs gewonnen. Het publiek had de keuze  uit  bijna 250 kunstenaars.  Iedereen die op mij gestemd heeft en zijn/haar waardering voor mijn werk heeft uitgesproken, heel erg bedankt hiervoor! Er was veel waardering voor mijn nieuwe vrije werk en veel interesse in een portret in opdracht en in mijn workshops portretschilderen -tekenen. De combinatie van mijn schilderijen met de bronzen beelden van Lilian Steenhuisen ( Liliansbeelden)  was weer erg mooi.  Het was een groot opgezette en erg geslaagde en gezellig beurs. St Kunstweek heeft hierin goed werk verricht. Graag weer tot volgend jaar!
    Lees meer
  • 7 oktober 2017
    Publicatie Singer Museum mei 2017
    Lees meer
  • 7 oktober 2017
    Publicatie ville d'art okt/nov 2017
    Lees meer
  • 20 februari 2018
    Juryrapport Schilderij van het jaar
    Juryrapport “Femme, verschillende lagen transparante olieverf met lijnen van houtskool en olieverf op canvasboard in baklijst, 40 x 30 cm. Het is heel bijzonder hoe de dunne lijnen samenvloeien tot een mooi en, ondanks de gevorderde graad van abstractie, toch realistisch portret. Van dichtbij is het druk en van veraf heel evenwichtig. Het beperkte kleurenpalet werkt ook heel goed, vooral in combinatie met de spaarzame rode accenten. Ook keek de jury met bewondering naar hoe met slechts enkele lijnen de suggestie van een hoofddeksel gewekt wordt. Of is het een handdoek rond het natte haar?” Portrait of the year “We have chosen a portrait of the year; this time it is this painting by Mieke Robben. Sharp lines and subtle colors make an unforgettable and sensual combination. The artwork carries a simple title “A Woman”. New Place Art Gallery has been exhibiting portraits of Mieke Robben since 2013. Would you like to know more about this Dutch artist? Read the article in “Singer Laren Museum Annual Programme 2017/2018′.”  
    Lees meer
  • 3 januari 2017
    Publicatie BN De Stem, juli 2021
    Een artikel geschreven door Willem Jongeneelen met de uitnodiging om kunst in de vakantietijd te ontdekken door een atelierbezoek bij de kunstenaar. Verschenen op 29 juli 2021.
    Lees meer
  • portretschilder, schilderij, kunstenaar, portret in opdracht
    24 maart 2017
    Portretschilder Mieke Robben, expositie Brabant Artfair 2017
    Portretschilder Mieke Robben, expositie Breda Ik kijk terug op een zeer geslaagde en druk bezochte expositie in de Grote Kerk te Breda op de Brabant Artfair 2017, samen met Lian Steenhuisen van “Liliansbeelden”. Een gewaardeerde combinatie. Er was veel belangstelling voor mijn schilderijen (Vrij werk) en voor Portretten in opdracht. De nieuwe reeks Muziek, met de dirigenten in actie, kreeg veel positieve reacties. De losse stijl van schilderen, het expressieve kleurgebruik en de gelaagdheid in de schilderijen, sprak veel mensen hierin aan. Ook het andere werk zoals Defilé de Chapeau kreeg veel aandacht. Mijn laatste portret in opdracht Luuk, was ook op de expositie aanwezig. Luuk is het jongste kind uit een gezin waar ik van alle drie de kinderen op 7-jarige leeftijd een portret heb gemaakt. Workshops Bijzonder waren de ontmoetingen  tussen enthousiaste oud-cursisten van mijn workshops en geïnteresseerden in een workshop portretschilderen. Ik hoefde hier verder weinig meer aan toe te voegen. Voor geïnteresseerden: er zijn dit jaar nog een aantal mogelijkheden om je in te schrijven.
    Lees meer
  • portretschilder breda
    4 januari 2017
    Vijfde plaats van meest gewaardeerde kunstenaars tijdens Nationale Kunstdagen Ahoy
    Iedereen bedankt voor de enthousiaste reacties op mijn werk, zowel van de juryleden als van het publiek! Tijdens deze dagen hebben mensen zich bij mij in kunnen schrijven om in aanmerking te komen voor mijn Kunstboek. Uit de inschrijvingen is een winnaar getrokken, dit is geworden: Hilda Spit uit Kamerik. Zij zal het boek een dezer dagen thuis gestuurd krijgen. Veel plezier ermee Hilda.
    Lees meer